NiceDay: technologie maakt mentale zorg persoonlijker en effectiever

‘Innovaties worden nog te vaak tegengehouden door het systeem’

De wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg worden langer, terwijl het aantal mensen met mentale klachten toeneemt. NiceDay biedt een concept voor persoonlijke (online) behandeling. ‘Continu contact tussen therapeut en cliënt, dát is de kracht van NiceDay.’

Stel, je hebt een angststoornis, maar je moet vanmiddag boodschappen doen. Dan wil je misschien even je psycholoog bellen om die angst weg te nemen. Maar die zit de hele dag vol met afspraken. En jouw afspraak is pas over anderhalve week… ‘Dat schiet dan niet op. Toch is dat hoe de traditionele behandeling werkt,’ zegt Esther Janknegt, managing director van NiceDay, dat breekt met de klassieke manier van werken. Dat doet het bedrijf door middel van een app, die cliënten de mogelijkheid geeft om ondersteuning te krijgen op het moment dat het er toe doet. Esther: ‘In dit geval dus de ochtend voordat je boodschappen gaat doen. Je kunt dan even bellen of chatten met je therapeut, om vervolgens met voldoende zelfvertrouwen de deur uit te gaan.’

NiceDay: psycholoog heeft videocall met clientPsycholoog van NiceDay heeft een videocall met een NiceDay cliënt

Ruimte in de agenda

Dat is mogelijk, omdat therapeuten die aangesloten zijn bij NiceDay niet hun agenda volledig hebben volgepland met fysieke afspraken op de sofa. Zo ontstaat er ruimte om cliënten op afstand te monitoren. En, waar en wanneer dit nodig is, te helpen. Behandelaren hebben realtime inzicht in de voortgang van hun cliënten, door middel van de registraties die zij doen in de NiceDay app. Cliënten houden zelf een dagboek bij en delen emoties, gevoelens (in g-schema’s) of behaalde activiteiten met hun therapeut. ‘Therapeuten gebruiken bestaande, bewezen cognitieve gedragstherapie,’ zegt Esther. ‘Alleen niet op gezette tijden, maar wanneer het de meeste impact maakt. Continu met elkaar in contact staan, dát is de kracht van NiceDay. Waarbij online geen doel is, maar een middel, een deel van de oplossing. Je kunt fysieke behandelingen en de NiceDay-app ook combineren.’

NiceDay: client gebruikt de app en geeft aan hoe hij zich voelt binnen de appCliënt van NiceDay houdt dagboek bij en deelt emoties en gevoelens in de NiceDay app

36.000 behandelingen in 2020

Iedereen die meer inzicht wil krijgen in zijn mentale gezondheid kan de NiceDay-app downloaden en zo bijhouden hoe het gaat. Wie gekoppeld wil worden aan een psycholoog heeft een verwijzing nodig van de huisarts. NiceDay werkt nauw samen met een aantal grote GGZ-organisaties. Inmiddels werken meer dan 1.000 behandelaren door heel Nederland met de online behandelingen met NiceDay. In 2020 werden 36.000 behandelingen uitgevoerd. Ook steeds meer werkgevers zetten NiceDay in binnen hun duurzame inzetbaarheidsbeleid, om (preventief) het mentale welzijn van hun medewerkers te borgen.

Korter, effectiever, persoonlijker

De eerste resultaten zijn veelbelovend, zegt Esther. ‘Bij ons is de doorlooptijd zeker 25% korter. Daarnaast zien we minder terugval, waardoor we kunnen stellen dat de behandeling effectiever is. Voor ons was het spannend om te zien of de zogeheten therapeutische relatie tussen behandelaar en cliënt ook via een scherm op te bouwen is. Wat we vaststellen vanuit beide kanten, is dat behandeling op afstand soms zelfs als nóg persoonlijker wordt ervaren. Cliënten zitten thuis, in hun vertrouwde omgeving en praten makkelijker dan in de soms klinische behandelkamer. Ook blijft er een natuurlijke afstand tussen behandelaar en cliënt. In de traditionele behandeling is de hechting soms te groot, waardoor behandelingen langer duren dan noodzakelijk.’

Verandering kost weerstand

Ook de tevredenheidsscores liggen ook hoger dan bij de traditionele therapie. Bij de cliënten sowieso, maar ook bij de behandelaren die de speciale training hebben gevolgd. ‘De therapeuten die de training niet hebben gevolgd, waarderen de NiceDay-app een stuk lager,’ geeft Esther toe. ‘Dat is logisch, want dit is niet zomaar het digitaliseren van het werk dat je al deed. Het is een heel andere manier van werken. Je moet hierin gefaciliteerd worden met training en coaching. Maar om je hierop aan te passen, moet je ook de tijd krijgen van je werkgever. Dat is lastig, omdat de druk op de GGZ-instellingen zo ontzettend hoog is. De wachtlijsten zijn enorm, de budgetten laag en de publieke opinie drukt. En sowieso kost elke verandering weerstand, zeker als je gewend bent op een bepaalde manier te werken.’

Psycholoog van NiceDay heeft een videocall met een NiceDay cliëntPsycholoog van NiceDay heeft een videocall met een NiceDay cliënt

Beperkingen van het systeem

En dan is er nog “het systeem”, dat niet meewerkt. In de GGZ wordt voornamelijk gewerkt met diagnose-behandelcombinaties (dbc’s), de noemer waaronder zorgproducten gedeclareerd worden bij zorgverzekeraars.  Vanuit zorgverzekeraars wordt vaak een maximum aantal cliënten vergoed, en in veel gevallen ook alleen de face-to-faceafspraken. Esther: ‘Met NiceDay kunnen therapeuten in principe meer cliënten effectiever behandelen in een jaar. Maar dat lukt nu niet, omdat ze vanuit de zorgverzekeraar een plafond krijgen qua aantal cliënten. En omdat online activiteiten lang niet altijd vergoed worden. Terwijl we juist zien dat de tussentijdse contacten een groot effect hebben op de behandeling en cliënten graag online geholpen willen worden. Dat onze technologie effectievere behandelingen mogelijk maakt, is op dit moment dus geen voordeel maar een nadeel. Dat is bizar.’

Behandelaren overtuigen

‘Wij laten ons niet tegenhouden door het systeem,’ vervolgt Esther. ‘We hebben een tijdelijke betaaltitel afgesproken met de Nza voor zorginnovatie, waardoor zorg via NiceDay wél wordt vergoed. En intussen proberen we zoveel mogelijk behandelaren te overtuigen van ons concept. Daarnaast gaat de GGZ in 2022 over op het zorgprestatiemodel. De zorgprestaties weerspiegelen de daadwerkelijk geleverde zorg, ongeacht locatie en duur, en zijn herkenbaar en controleerbaar voor de cliënt. Ook tussentijdse en digitale contacten zijn straks in zogenoemde settings gevat. De tarieven sluiten aan bij de behandelinzet en behandelsetting. Dat is een stap voorwaarts.’

Op z’n Rotterdams tegen het systeem aan beuken

Daarbij hoopt NiceDay onder meer samen op te trekken met partners uit het LSH010-netwerk. ‘NiceDay is onderdeel van de Almende-groep, die al dertig jaar in Rotterdam gevestigd is. Innovatie zit in het DNA van alle bedrijven die bij Almende zijn aangesloten. Als we kunnen samenwerken met bedrijven met vergelijkbare of complementaire dienstverlening, doen we dat graag. Denk aan organisaties die iets doen met matching, front office of digitale loketten. Maar ook aan huisartsen of andere zorginstellingen; zij zijn ten slotte verwijzer. We doen nu ook studies naar stressmetingen via wereables, inzet van VR in een online behandelsetting en emotieherkenning in tekst, maar ook AI en decision supportsystemen. Kortom: eigenlijk alles wat op de langere termijn de zorg blijvend kan veranderen. Alleen samen kunnen we die verandering teweeg brengen. Hoe sterker we staan, hoe beter we tegen dat systeem aan kunnen beuken. Op z’n Rotterdams. Geen woorden, maar daden.’

Portretfoto Esther - NiceDayEsther Janknegt, managing director van NiceDay

Meer weten over NiceDay? Kijk voor meer informatie op de website of neem rechtstreeks contact op met managing director Esther Janknegt. Dat kan via LinkedIn of per e-mail: esther@nicedaynederland.nl. Je kunt ook contact opnemen met Jan Peter Larsen, CEO van Almende en oprichter van NiceDay: jp@almende.com.

Datum: 9 september 2021