Rotterdams LeQuest verovert de wereld met trainingen voor medische apparatuur

‘We willen zorgmedewerkers met voldoende kennis en vertrouwen laten werken met medische apparatuur’

Hicham Shatou verloor ruim tien jaar geleden een dierbare doordat zorgpersoneel niet goed met de medische apparatuur kon omgaan. Daarom richtte hij in 2011 LeQuest op, dat trainingen voor medische apparatuur ontwikkelt. Inmiddels werkt zijn bedrijf vanuit Rotterdam samen met de vijf grootste fabrikanten ter wereld en is het actief in meer dan twintig landen. ‘Fabrikanten zijn vooral gefocust op het apparaat en de functionaliteiten. Wij richten ons op de workflow van de medewerkers.’ 

Op de verkeerde knop drukken op het verkeerde moment, terwijl een mensenleven op het spel staat. Hoe kan dat? Op die vraag probeerde Hicham Shatou een antwoord te krijgen, nadat hij in 2011 op die manier een dierbare verloor. De van origine Franstalige ondernemer keek niet om in wrok, maar richtte een bedrijf op: Le Quest, een Frans-Engelse combinatie die ‘de zoektocht’ betekent.

Portretfoto Hicham Shatou, LeQuest

Meekijken in de OK

Tijdens die zoektocht sprak Hicham met diverse professionals. Ook keek hij mee in operatie- en behandelkamers, waar hij van dichtbij regelmatig zag dat apparatuur niet goed werd toegepast. ‘Al snel kwam ik erachter dat het probleem vooral lag in de training. Zorgmedewerkers kenden vaak niet alle mogelijkheden van de apparatuur. Hun voornaamste focus ligt op het menselijke lichaam en de behandeling. Daar zit negentig procent van hun kennis. Slechts tien procent is kennis van communicatie en hun ”gereedschap”. Daardoor voelen ze zich vaak niet goed voorbereid en hebben ze vaak onvoldoende zelfvertrouwen om met de apparatuur te werken.’

Van infuuspompen tot hersenchirurgie

Op basis van die inzichten besloot Hicham zich met LeQuest te specialiseren in het aanbieden van interactieve simulatietrainingen voor medische apparatuur. Inmiddels zijn er zo’n tachtig verschillende trainingen, op maat gemaakt voor de doelgroep. ‘Een echoapparaat kan gebruikt worden door een gynaecoloog, een chirurg of een orthopeed, maar iedereen gebruikt het voor een ander doel en heeft andere informatie nodig,’ verduidelijkt Hicham. Het aanbod is divers: het gaat van infuuspompen tot 3D-navigatiesystemen voor hersenchirurgie. De trainingen zijn volledig online en simuleren het complete gebruik van het betreffende apparaat. Van het aanzetten tot het instellen en het verrichten van handelingen. Sommige trainingen duren een kwartier, andere enkele uren.

Omgekeerde wereld

Ja, bevestigt Hicham, het was “een beetje de omgekeerde wereld” dat hij als externe bewustwording moest creëren bij ziekenhuizen. Toch was dat wat hij de eerste vijf jaar deed: ziekenhuizen ervan overtuigen dat hun personeel niet optimaal getraind was. Inmiddels zijn de rollen omgedraaid en wordt LeQuest benaderd door ziekenhuizen en fabrikanten. Er is een samenwerking met de vijf grootste fabrikanten van medische apparatuur, die de trainingen standaard meeleveren met hun producten. De trainingen zijn beschikbaar in twaalf talen en in 22 landen uitgerold.

Kippenvel van reacties

Hoe groot de behoefte is onder zorgpersoneel? Hicham schudt drie voorbeelden uit zijn mouw. ‘We werden eens gebeld door een verpleegkundige die zei: “Dank je wel, in 29 jaar heeft nooit iemand de tijd genomen om me dit uit te leggen.” Daar kan ik nu nóg kippenvel van krijgen. Een jonge OK-assistent mailde ons toen we nog maar drie trainingen aanboden: “Ik heb net deze training gedaan, maar ik gebruik nog zeven andere apparaten. Waar vind ik die trainingen?” Die jongen dacht dus dat zo’n training standaard was. En een andere zorgprofessional vroeg ons om een certificaat voor zijn LinkedIn. Dat zijn stuk voor stuk voorbeelden die ons bevestigen dat we goed bezig zijn en ons inspireren om door te gaan. Want het is geen makkelijke markt om innovaties te implementeren.’

Focus op eindgebruiker

De vraag is waarom de fabrikanten niet in staat zijn om dit soort trainingen te ontwikkelen. Hicham haalt Elon Musk, de eigenaar van Tesla, erbij. ‘Stel je stapt bij hem in de auto, dan zal hij je ongetwijfeld vertellen hoe dik het glas is en hoeveel megapixel er in het display zitten. Terwijl je alleen maar wil weten: hoe kom ik snel en efficiënt van A naar B en op welke knopjes moet ik dan drukken? Fabrikanten zijn vooral gefocust op het apparaat en de functionaliteiten. Wij richten ons op de workflow van de medewerkers. We maken het praktisch voor de eindgebruiker. De fabrikanten erkennen inmiddels ook dat daar niet hun specialiteit ligt. Daarom werken we samen en helpen hun vertegenwoordigers om onze producten naar ziekenhuizen over de hele wereld te brengen.’

23 nationaliteiten, één doel

Die aanpak zorgde ervoor dat LeQuest tot de ‘Top 250 Groeibedrijven’ van 2020 behoorde. Het bedrijf is gevestigd in Spaces Hofplein (de voormalige Shell-toren) en heeft zo’n vijftig werknemers. ‘Van industrieel ontwerpers tot grafisch ontwerpers en opleidingsspecialisten. We hebben alles in eigen huis,’ zegt Hicham. ‘Waar ik ook trots op ben, is dat we in totaal 23 nationaliteiten hebben. Mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. Ze zouden gezien hun kwaliteiten allemaal ergens anders kunnen werken, maar zijn gemotiveerd om de zorg te verbeteren. We willen de mensen die hun leven wijden aan de zorg voor vreemden met een goed gevoel en zelfvertrouwen naar hun werk laten gaan. Zodat de patiënt uiteindelijk beter wordt geholpen. Dat verbindt ons.’

Portretfoto Hicham Shatou, LeQuest

Internationalisering dankzij Rotterdam

LeQuest begon als spin-off van TU Delft, maar verhuisde in 2017 naar Rotterdam. ‘Dat heeft ons geholpen om internationaler te werken en denken,’ zegt Hicham. ‘Ik leer ontzettend veel van andere Life Sciences & Health-bedrijven in Rotterdam. Ook ben ik in contact gekomen met investeerders en de Task Force Health Care, die ons heeft geholpen bij de stap naar de Verenigde Staten. Lees ook het LSH010 interview met Micha van Lin, algemeen directeur van Task Force Health Care.

Momenteel voer ik met meerdere bedrijven uit het Rotterdamse ecosysteem gesprekken over een strategisch partnerschap. We willen frontrunner blijven in onze branche en ons portfolio uitbreiden, zodat we meer afdelingen kunnen helpen. Daarvoor moeten we internationaal opschalen. We willen wereldwijd de standaard worden, maar zullen altijd vanuit Rotterdam blijven opereren.’

Bekijk de website van LeQuest voor meer informatie. www.lequest.com/nl

Datum: 22 april 2021