TERUGBLIK HEALTH INNOVATION SCHOOL 2020 (I): MERLIJN SNIJDERS (GEMEENTE ROTTERDAM)

‘Lessen van de Health Innovation School pas ik nog dagelijks toe’ 

LSH010, Bureau Zorginnovatie, De Rotterdamse Zorg en Alles is Gezondheid organiseerden in 2020 voor het eerst de Health Innovation School (HIS) Rotterdam in de LSH010-hub. Een Rotterdamse editie van de landelijke HIS, waar deelnemers leren innoveren en impact te maken met zorginnovaties. In aanloop naar tweede editie, die start in 2021, blikken we met drie alumni terug. In deel 1: Merlijn Snijders, beleidsadviseur publieke gezondheid bij de gemeente Rotterdam.  

Waarom wilde je graag deelnemen aan de Health Innovation School Rotterdam 2020?

‘Allereerst omdat ik enthousiast word van innoveren. Ik heb een Master sport- en beweeginnovatie gedaan en binnen de gemeente Rotterdam ben ik verantwoordelijk voor onder meer eHealth. Dat heeft natuurlijk alles met innovatie te maken. Bovendien wilde ik via de Health Innovation School mijn kennis en netwerk uitbreiden op het gebied van zorg en welzijn.’

Wat vond je het meest waardevol aan de opleiding?

‘Ik moet zeggen dat ik eigenlijk alle facetten erg waardevol vond. De gastsprekers deelden stuk voor stuk interessante inzichten, maar ook van de groepsopdracht heb ik ontzettend veel geleerd. Met een klein groepje werkten we gedurende vijf maanden aan een specifieke opdracht, die je vanuit verschillende invalshoeken bekijkt. De combinatie tussen theorie en praktijk is ook prettig; soms moet je dingen gewoon doen om ergens achter te komen. En ik moet zeggen dat ik zelfs iets heb geleerd van de vorm van de lessen. Vanwege corona was een deel van de lessen digitaal en waren we gedwongen om anders samen te werken. Zo ben ik achter het bestaan van een aantal nuttige online tools gekomen. Alles binnen de HIS ademde innovatie.’

Hoe is jouw werk veranderd sinds de opleiding? Welke elementen pas je toe?

‘Lessen van de Health Innovation School pas ik dagelijks toe. Ik ben me er bijvoorbeeld nóg meer bewust van geworden dat je innovaties altijd moet benaderen vanuit de behoefte van de eindgebruiker en niet vanuit de technologie. In vrijwel alle presentaties en lessen was dat een rode draad. Ik heb dat onder meer toegepast bij het uitwerken van de Digideal010, een belangrijke subsidieregeling voor eHealth-toepassingen, waarvoor ik medeverantwoordelijk ben. Binnen de gemeente denken we soms te veel in kaders. Mede door gesprekken met een andere deelnemer, een dame met een eigen bedrijf in innovatietrajecten, kijk ik vaker buiten die kaders. Daarnaast heb ik kennisgemaakt met nieuwe methodieken en werkvormen als scrum, die ik regelmatig toepas.’

Beeldmateriaal Health Innovation School Rotterdam

Hoe staat het met de innovatie waaraan je tijdens HIS aan hebt gewerkt?

‘Onze opdracht ging over tandheelkundige problemen bij jongeren. Dit werd ingebracht door een mondhygiënist in onze groep. Weinig Nederlanders weten dat tandheelkunde volledig vergoed wordt voor jeugd. Daardoor zijn er binnen bepaalde doelgroepen best veel gebitsproblemen. We zijn het probleem gaan ontleden, hebben dataonderzoek gedaan en zijn met de doelgroep in gesprek gegaan. We kwamen er onder meer achter dat er veel initiatieven bestaan, maar dat er weinig samenhang is. Wij hebben voorgesteld om één groot programma te maken dat kinderen tot hun achttiende jaar doorlopen. Daarbij creëren we op verschillende momenten bewustwording voor zowel kinderen als ouders. Zo krijgen ze een tandplakindicator en worden afspraken bij de mondhygiënist ingepland via het Centrum voor Jeugd en Gezin. Ons plan hebben we overgedragen aan de koepelorganisatie van mondhygiënisten, die interesse toonden.’

Wie roep je op om zich in te schrijven voor de volgende editie?

‘Iedereen die met innovaties of veranderingen in zorg en welzijn te maken heeft! Serieus, ik raad het echt iedere zorgprofessional aan. Mensen op de werkvloer, die willen weten hoe verandertrajecten werken. Maar zeker ook bestuurders, die zich echt willen verdiepen in de vraag en wat in de praktijk goed werkt. Je leert niet alleen ontzettend veel, je netwerk wordt ook uitgebreid met interessante professionals van verschillende functies en niveaus. Doordat je met een relatief kleine groep van vijftig mensen maandenlang ergens aan werkt, leer je mensen echt goed kennen.’

De Health Innovation School Rotterdam 2021 is een traject van vijf maanden en is opgebouwd uit vijf lesmodules waarin theorie en praktijk gecombineerd worden. Meer weten over de tweede editie van de Health Innovation School Rotterdam? Kijk voor meer informatie op de website. Je kunt uiterlijk tot 5 mei aanmelden via de aanmeldpagina. De Health Innovation School loopt dit jaar van juni t/m november en gaat ook met coronamaatregelen gewoon door.

Datum: 7 april 2021