
‘Specialisten kijken mee door ogen zorgmedewerkers’
Click here for English version.
De vraag naar de communicatie-app Genzõ met Smart Glasses van het Rotterdamse 1Minuut is geëxplodeerd sinds het uitbreken van de coronacrisis. In binnen- én buitenland. ‘Het nieuwe normaal? Deskundigheid op afstand.’
De coronacrisis heeft veel veranderd voor het Rotterdamse 1Minuut. Het Rotterdamse bedrijf in zorgtechnologie heeft in een paar weken tijd net zo veel zorgorganisaties geholpen met haar Genzõ-app en Smart Glasses als in heel 2019. En de vooruitzichten zijn met aanvragen uit binnen- en buitenland bijzonder goed. ‘Wij geloofden al in deskundigheid op afstand,’ zegt Louise de Wijk van 1Minuut. ‘Noodgedwongen volgt de markt nu veel sneller dan gedacht. Het geeft ontzettend veel moed om te zien hoe rap grote zorgorganisaties tot ingebruikname overgaan. Binnen enkele dagen is implementatie gerealiseerd en kunnen specialisten door de ogen van zorgmedewerkers meekijken.’
Deskundigheid op afstand
Met de Genzõ-app kunnen zorgprofessionals veilig en eenvoudig chatten en beeldbellen. In combinatie met een Smart Glass kan het beeldbellen zelfs handsfree. Dit betekent handen vrij aan het bed, zodat aanwijzingen van een arts of medisch specialist direct uitgevoerd kunnen worden door de zorgmedewerker die de bril draagt. ‘Dit neemt allerlei tussenstappen voor overleg weg en maakt het zorgproces veel adequater,’ zegt De Wijk. ‘Liefst drie mensen kunnen op afstand meekijken en -praten. Dit maakt de zorg voor patiënten minder intensief. Meerdere consulten kunnen ineen worden uitgevoerd. Op locatie van de patiënt, wat ook nog eens wat bezoekjes aan ziekenhuizen scheelt. Minder mensen aan het bed, minder reisbewegingen en dus minder kans op coronabesmetting.’
Veiligheid en privacy
De Genzõ-app is eenvoudig in gebruik, flexibel en mobiel inzetbaar en bovendien veilig. ‘Zeker op dit laatste punt onderscheiden wij ons van andere aanbieders,’ zegt De Wijk. ‘Het beveiligingsniveau is gelijk aan dat van bankieren-apps. Met meerdere beveiligingslagen én dubbele encryptie. MedMij-gecertificeerd en geschikt voor koppeling aan een Persoonlijke Gezondheidsomgeving. Met onze app en Smart Glasses brengen we deskundigheid naar de patiënt, met behoud van zijn privacy.’
Grote gedragsverandering
De Wijk is blij dat 1Minuut bijdraagt aan een grote gedragsverandering die momenteel gaande is in de gezondheidszorg. In slechts een paar weken tijd zijn e-health-toepassingen zoals de Genzõ-app met Smart Glasses volledig ingeburgerd. ‘Wij dachten dat de omslag pas zou komen als het gebrek aan deskundig zorgpersoneel echt zou gaan wringen met de groei van het aantal ouderen met een steeds complexere zorgvraag. Normaal kost zo’n omslag van traditioneel naar vernieuwend werken veel tijd. Voorheen duurde het traject van kennismaking tot ingebruikname enkele maanden. Nu staan zorgprofessionals binnen een paar dagen met onze brillen aan het bed.’
Deskundigheid dichtbij
De Genzõ-app is al in het Nederlands en Engels beschikbaar. Vanwege de internationale vraag wordt gewerkt aan meer versies. Ook volgt later dit jaar de introductie van een medicatiebril. Deze bril loodst de zorgprofessional stap voor stap door het proces van gereedmaken tot en met toedienen van medicijnen. ‘Dit voorkomt fouten en vergroot dus de patiëntveiligheid,’ zegt De Wijk. ‘Bovendien vergemakkelijkt de bril het werken volgens het twee-ogen-principe. Want dit kan voortaan op afstand. En afstand houden zal met het coronavirus nog wel even moeten. Maar door onze brillen is de deskundigheid van artsen en specialisten altijd dichtbij.’
Argos zorggroep innoveert
Volckaert zet Smart Glass in
1Minuut maakt duurzame en innovatieve technische oplossingen die het werk van de zorgprofessional makkelijk, mobiel en veilig maken. Zodat zij op een veilige en verantwoorde manier deskundige zorg kunnen leveren, op elk moment. Meer weten, kennismaken of samenwerken met het Rotterdamse bedrijf? Kijk op 1minuut.com.
Bron: 1Minuut
Datum: 20 mei 2020