‘Wij weten op welke deurbel je moet drukken en welk verhaal je moet vertellen’

Wie internationaal succesvol wil zijn op het gebied van life sciences & health, moet in Amerika zijn. Maar hoe pak je de grote oversteek aan? Het programma Holland United States Bridge is erop gericht om Nederlandse life sciences-bedrijven succesvol toegang te geven tot de Amerikaanse kapitaal- en zorgmarkt.

“If I can make it there, I’ll make it anywhere”, zong Liza Minnelli al in 1977 over New York. Hetzelfde geldt voor life sciences-bedrijven, maar dan voor heel Amerika. Wie met een product of dienst succesvol toegang krijgt tot de Amerikaanse kapitaal- en zorgmarkt, is vrijwel verzekerd van wereldwijd succes. ‘Dat komt doordat Amerika de grootste gezondheidszorgmarkt ter wereld heeft. Op die markt worden de hoogste prijzen voor een product of dienst betaald, waardoor er ontzettend veel investeringskapitaal beschikbaar is om vindingen te financieren. En die investeerders zijn ook bereid om meer risico te nemen dan in Europa.’

Aan het woord is Jasper Evers, medeoprichter en algemeen directeur van Holland US Bridge (HUB). Deze organisatie biedt strategische support aan life sciences-bedrijven die de stap naar Amerika willen zetten. Het programma wordt gesubsidieerd door de provincie Zuid-Holland en de gemeente Rotterdam. Beide overheidsorganisaties vinden het belangrijk dat scale- en startups relevante coaching krijgen, zodat ze gedegen onderzoek kunnen doen naar de eventuele stap naar Amerika en een beslissing kunnen nemen op basis van een sterk fundament. Daarnaast is de hoop dat internationale expansie de economische groei van het bedrijf in Nederland versterkt.

Sterk netwerk

Holland US Bridge bestaat uit een vaste kern van zes ervaren internationale ondernemers, die allemaal tientallen jaren ervaring hebben in de sector life sciences & health (LSH). Daaromheen hangt een flexibele schil van mentoren die op verschillende deelgebieden specialistische kennis en ervaring hebben en ingezet worden wanneer de situatie daarom vraagt. Daarnaast beschikt Holland US Bridge over een uitgebreid netwerk in de Verenigde Staten. Van al die zaken kunnen Nederlandse life sciences-bedrijven profiteren.

‘Want het is niet makkelijk om als Europees bedrijf de Amerikaanse markt te veroveren’, zegt Evers, die samen met zijn compagnon Cees de Wit in het verleden al voor onder meer Deloitte te maken had met de Amerikaanse LSH-markt. ‘Als we in Boston waren, het Silicon Valley voor life sciences, viel het ons op dat de ideeën en technologie helemaal niet beter waren dan in Europa. Toch zijn Amerikaanse initiatieven wereldwijd veel succesvoller dan vergelijkbare Europese initiatieven. Dat heeft alles te maken met de manier waarop ze hun idee verkopen. In Europa, en zeker ook in Nederland, zijn we vaak te bescheiden. Een Amerikaan giet er graag een dikke laag glazuur overheen. De vorm is ontzettend belangrijk. Dat is een cliché, maar je kunt het niet genoeg overdrijven.’

Weg plaveien

‘Door onze kennis en ervaring weten wij waar je als bedrijf moet beginnen’, vervolgt Evers. ‘We plaveien de weg, weten op welke deurbel je moet bellen. En als er iemand opendoet, weten we welk verhaal je moet vertellen en hoe. Onze doelstelling is om Nederlandse life sciences-bedrijven evenveel kans willen geven op wereldwijd succes als Amerikaanse bedrijven. Dat is ambitieus, maar dat moet je ook zijn om kans te maken.’

Holland US Bridge kan geïnteresseerde bedrijven op twee fronten ondersteunen. Met ingang van dit najaar biedt het een traject voor bedrijven die voorzichtige eerste interesse hebben om de oversteek te wagen. Via masterclasses krijgen ze inzicht in de stappen die moeten worden gezet. ‘Dat gaat over de Amerikaanse wetgeving en de claimcultuur, maar ook over de timing en het type product of dienst dat de meeste kans van slagen heeft. Wat we vaak zien, is dat veel bedrijven een fantastische oplossing hebben, maar die te weinig hebben getoetst in de markt. In de LSH-sector zijn de processen lang. Een beslissing in jaar één kan nog invloed hebben in jaar acht. Tijdens dat verkennende traject proberen we zoveel mogelijk bij te sturen met het oog op de kansen in Amerika.’

Intensief traject

Bedrijven die serieus een move naar Amerika overwegen, komen bij Holland US Bridge in een intensief traject van negen tot twaalf maanden. Evers: ‘Zij komen in een due diligence-achtig proces, waarin we met een speciaal samengesteld team echt het hele bedrijf doorlichten. Dat zijn langdurige, complexe processen, die soms heel pittig zijn. Vergelijk het met de sportschool. Als je klaar bent, ben je blij. Maar tijdens de les vervloek je soms de instructeur die staat te schreeuwen dat je harder of sneller moet. Wij zijn die instructeur. Onze ervaren mensen stellen hele kritische vragen, met als doel de zwakke plekken te ontdekken én te versterken. Als dat is gelukt, maken we introducties binnen ons Amerikaanse netwerk en proberen we contacten te leggen om de doelstellingen te behalen.’

De afgelopen twee jaar begeleidde Holland US Bridge zeven ondernemingen richting de VS. ‘Maar ook bedrijven die de stappen uiteindelijk niet zetten, vinden het traject waardevol. Je wordt gedwongen om tot in detail over je organisatie, product of dienst na te denken. Daar kom je altijd sterker uit. De stap kun je later dan altijd nog zetten. Het is niet iets wat je van de ene op de andere dag moet of kunt beslissen.’

Interesse om de Amerikaanse markt te verkennen? Bedrijven kunnen zich tot en met 5 november aanmelden voor het traject van masterclasses. Dit kan per mail via info@hollandusbridge.com met daarin een company deck en korte motivatie. Uw aanmelding wordt vervolgens beoordeeld door Holland US Bridge, waarna u te horen krijgt of u geselecteerd bent. De kosten voor het traject bedragen € 1.600, exclusief btw. Meer informatie is te vinden op https://hollandusbridge.com/masterclasses/. De eerste masterclass is op donderdag 12 november 2020.

Holland US bridge masterclass