Technologie ondersteunt in de zorg

Pameijer is er voor iedereen voor wie meedoen in de samenleving lastig is. De zorgverlener helpt in de regio Rotterdam ruim 6.500 mensen bij wonen, werken en opgroeien. Al bij het eerste contact wordt gekeken hoe e-health hen kan ondersteunen.

Hoe uiteenlopend de cliënten van Pameijer ook zijn, het vinden en vasthouden van structuur blijkt voor vrijwel iedereen een van de belangrijkste uitdagingen in het leven. ‘Wij helpen met name mensen met psychosociale of psychiatrische problemen of een lichte of zwaardere verstandelijke beperking,’ zegt Steven Mersch, productontwikkelaar Pameijer Werkt en E-ondersteuning. ‘Kwetsbare mensen, die in een duidelijke dagstructuur houvast kunnen vinden. Uit zichzelf krijgen ze dit vaak niet voor elkaar. Maar eenvoudige technologie kan enorm helpen.’

Beeldhorloge

Pameijer werkt al jaren met beeldhorloges. Die piepen op gezette tijden, waarna cliënten bij het zien van een pictogram weten wat ze moeten doen. Wanneer moet ik de deur uit naar mijn werk? Wanneer is het tijd voor lunch of avondeten? Op welk moment neem ik mijn medicijnen in? Mersch: ‘Met zo’n horloge kunnen cliënten enorm aan zelfstandigheid winnen. Het neemt daardoor druk weg bij hun omgeving en mantelzorgers. Maar belangrijker nog: cliënten komen lekkerder in hun vel te zitten, want er valt veel onzekerheid weg over of ze de dingen wel goed doen.’

"Met zulke innovaties winnen we tijd, dat is noodzaak in Nederland om de groeiende zorgvraag aan te blijven kunnen"

- Steven Mersch, productontwikkelaar Pameijer

Noodzaak

Mersch noemt de Medido, een automatische medicijnverstrekker, als ander voorbeeld van hoe technologie binnen Pameijer wordt ingezet. ‘Ook hier krijgen cliënten een piepsignaal. Drukken ze vervolgens op een knop, dan komen de tabletten die ze op dat moment nodig hebben tevoorschijn. Zeker bij cliënten die dagelijks meerdere medicijnen moeten slikken is dit een uitkomst. Het is veel minder arbeidsintensief dan wanneer personeel dit moet begeleiden. Met zulke innovaties winnen we tijd. En dat is noodzaak in Nederland, om de groeiende zorgvraag aan te blijven kunnen.’

Vertrouwd

Technologie is volledig geïntegreerd in de werkwijze van Pameijer. E-healthadviseurs ondersteunen cliënten, hun omgeving én medewerkers bij het gebruik van de toepassingen. ‘Veel mensen zijn het gebruik van technologie helemaal niet gewend. Hen helpen we er vertrouwd mee te raken, de voordelen ervan te laten ervaren. Die aanpak werkt. Ouders kunnen echt opgelucht zijn, als hun zoon of dochter opeens zelfstandig en op tijd naar zijn werk of dagbesteding gaat.’

Vraaggericht

Mersch heeft de visie van Pameijer op innovatie de afgelopen acht jaar zien veranderen. Waar de organisatie aanvankelijk zelf toepassingen ontwikkelde, treedt het nu alleen nog op als een soort intermediair tussen cliënten en leveranciers. ‘Zelf uitvinden was leuk, maar achteraf niet onze kerntaak. We nemen nu de wensen van onze cliënten en zorgprofessionals als uitgangspunt, bijvoorbeeld tijdens Health Hackathons. We onderzoeken of er applicaties op de markt zijn die hierop aansluiten. Die testen we met onze cliënten en medewerkers. Helpt het hen? Dan is dat het sein voor ons om te kijken of we het vast kunnen opnemen in ons ondersteuningspakket.’

Meer weten over Pameijer? Kijk op Pameijer.nl.

Alle nieuwsberichten
Nieuws

Jongeren haalden tijdens de lockdown mentale steun uit app

Een app waarin jongeren challenges doen en dagelijks invullen hoe ze zich voelen, heeft hen geholpen tijdens de lockdown in coronatijd. Bij de helft van de gebruikers steeg na gebruik hun emotioneel welbevinden. Dat blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC.

Lees meer
Nieuws

Landelijk nu ook aandacht voor opsporing glaucoom door inzet van AI

Rotterdam, 3 juni – Het Algemeen Dagblad besteedt, na een uitgebreid interview met onze oogarts Hans Lemij, nu ook landelijke aandacht aan de vroegtijdige opsporing van glaucoom door de inzet van artificial intelligence (AI).

Lees meer
Nieuws

Ruimte voor duurzame pioniers in de zorg

“We waren geïnspireerd door mensen die in de zorg werken en een duurzame beweging wisten in te zetten die zich steeds verder verspreidt, dat wilden we delen in een boek”. Dat zeggen de schrijvers van ‘Heel de Zorg’, waarin ook het door Hogeschool Rotterdam opgezette studentenlab Create4Care aan bod komt. Het boek laat zien tot welke vernieuwingen de Green Deal Duurzame Zorg, waarbij de hogeschool is aangesloten, zoal heeft geleid.

Lees meer