Technologie ondersteunt in de zorg

Pameijer is er voor iedereen voor wie meedoen in de samenleving lastig is. De zorgverlener helpt in de regio Rotterdam ruim 6.500 mensen bij wonen, werken en opgroeien. Al bij het eerste contact wordt gekeken hoe e-health hen kan ondersteunen.

Hoe uiteenlopend de cliënten van Pameijer ook zijn, het vinden en vasthouden van structuur blijkt voor vrijwel iedereen een van de belangrijkste uitdagingen in het leven. ‘Wij helpen met name mensen met psychosociale of psychiatrische problemen of een lichte of zwaardere verstandelijke beperking,’ zegt Steven Mersch, productontwikkelaar Pameijer Werkt en E-ondersteuning. ‘Kwetsbare mensen, die in een duidelijke dagstructuur houvast kunnen vinden. Uit zichzelf krijgen ze dit vaak niet voor elkaar. Maar eenvoudige technologie kan enorm helpen.’

Beeldhorloge

Pameijer werkt al jaren met beeldhorloges. Die piepen op gezette tijden, waarna cliënten bij het zien van een pictogram weten wat ze moeten doen. Wanneer moet ik de deur uit naar mijn werk? Wanneer is het tijd voor lunch of avondeten? Op welk moment neem ik mijn medicijnen in? Mersch: ‘Met zo’n horloge kunnen cliënten enorm aan zelfstandigheid winnen. Het neemt daardoor druk weg bij hun omgeving en mantelzorgers. Maar belangrijker nog: cliënten komen lekkerder in hun vel te zitten, want er valt veel onzekerheid weg over of ze de dingen wel goed doen.’

"Met zulke innovaties winnen we tijd, dat is noodzaak in Nederland om de groeiende zorgvraag aan te blijven kunnen"

- Steven Mersch, productontwikkelaar Pameijer

Noodzaak

Mersch noemt de Medido, een automatische medicijnverstrekker, als ander voorbeeld van hoe technologie binnen Pameijer wordt ingezet. ‘Ook hier krijgen cliënten een piepsignaal. Drukken ze vervolgens op een knop, dan komen de tabletten die ze op dat moment nodig hebben tevoorschijn. Zeker bij cliënten die dagelijks meerdere medicijnen moeten slikken is dit een uitkomst. Het is veel minder arbeidsintensief dan wanneer personeel dit moet begeleiden. Met zulke innovaties winnen we tijd. En dat is noodzaak in Nederland, om de groeiende zorgvraag aan te blijven kunnen.’

Vertrouwd

Technologie is volledig geïntegreerd in de werkwijze van Pameijer. E-healthadviseurs ondersteunen cliënten, hun omgeving én medewerkers bij het gebruik van de toepassingen. ‘Veel mensen zijn het gebruik van technologie helemaal niet gewend. Hen helpen we er vertrouwd mee te raken, de voordelen ervan te laten ervaren. Die aanpak werkt. Ouders kunnen echt opgelucht zijn, als hun zoon of dochter opeens zelfstandig en op tijd naar zijn werk of dagbesteding gaat.’

Vraaggericht

Mersch heeft de visie van Pameijer op innovatie de afgelopen acht jaar zien veranderen. Waar de organisatie aanvankelijk zelf toepassingen ontwikkelde, treedt het nu alleen nog op als een soort intermediair tussen cliënten en leveranciers. ‘Zelf uitvinden was leuk, maar achteraf niet onze kerntaak. We nemen nu de wensen van onze cliënten en zorgprofessionals als uitgangspunt, bijvoorbeeld tijdens Health Hackathons. We onderzoeken of er applicaties op de markt zijn die hierop aansluiten. Die testen we met onze cliënten en medewerkers. Helpt het hen? Dan is dat het sein voor ons om te kijken of we het vast kunnen opnemen in ons ondersteuningspakket.’

Meer weten over Pameijer? Kijk op Pameijer.nl.

Alle nieuwsberichten

Het invullen van vragenlijsten leidt tot betere zorgervaringen

Rijndam vraagt patiënten vaker voorafgaand, of tijdens het behandeltraject om vragenlijsten in te vullen. Bijvoorbeeld over hun algemene gezondheid of specifieke klachten. Ook worden er metingen afgenomen. Met de uitkomsten kan de revalidatiearts de behandeling afstemmen op de persoonlijke wensen van de patiënt. Daarnaast wil Rijndam met de uitkomstinformatie haar zorgverlening verder verbeteren. Dit noemen we uitkomstgerichte zorg.

Lees meer

Artsen bij hoge werkdruk gebaat bij professionele begeleiding

Medisch specialisten die hoge werkdruk ervaren zijn vooral gebaat bij professionele begeleiding. Ook autonomie en positieve eigenschappen stimuleren de bevlogenheid in het werk. Dat blijkt uit onderzoek van het Challenge & Support-onderzoeksteam van het Erasmus MC en LUMC.

Lees meer

Meld je aan voor de health innovation school Rotterdam

Lees meer