Door de coronacrisis heeft ziekenhuiszorg op afstand een enorme vlucht genomen. Deze grote stap kan lastig zijn voor patiënten, maar ook voor het ziekenhuispersoneel. Franciscus Gasthuis & Vlietland heeft als eerste ziekenhuis digicoaches opgeleid om álle werknemers op weg te helpen door de snel veranderende digitale wereld.

Lang waren ze alleen de handen aan het bed of het gezicht achter de balie in de polikliniek. Maar opeens moeten ook zij digitaal vergaderen, zoals velen. Want een hele afdeling bij elkaar laten komen, dat is nu een te groot risico. En leren? Ook dat gebeurt tegenwoordig grotendeels online.

Maar nog meer dan bij vele andere beroepen komen er deze coronacrisis nog meer digitale veranderingen af op het ziekenhuispersoneel. Beeldbellen zodat een patiënt niet naar het ziekenhuis hoeft te komen. Op afstand monitoren, zoals het in de gaten houden van de bloeddruk van een patiënt die thuis is. En dan alle praktische zaken. Het rooster? Dat staat online. Het dossier? Dat is digitaal. Contact met de collega’s? Via WhatsApp.

Basisvaardigheden

Om te kijken wie waar hulp bij nodig heeft, zijn nu op de eerste vijf afdelingen van Franciscus Gasthuis & Vlietland digicoaches aan de slag gegaan. Eerder gebeurde dit ook al in de ouderenzorg, bijvoorbeeld bij de Lelie Zorggroep. De Franciscus-digicoaches leren hun directe collega’s basisvaardigheden. Zodat ze later bij nieuwe veranderingen ook goed mee kunnen. Een leven lang leren is het credo.

Conny van der Nol van de Franciscus Academie, het opleidingsinstituut van het ziekenhuis, somt enkele voorbeelden op waarom het spannend kan zijn dat er nu opeens grote stappen worden genomen. ,,Stel, een medewerker heeft ooit per ongeluk de scriptie van haar dochter verwijderd. Die is bang om nu ook grote fouten te maken.’’ Een ander kan bang zijn de verkeerde patiënt aan de verkeerde arts te koppelen bij het beeldbellen. ,,Je moet zelfvertrouwen krijgen.’’

Wie, zo stelt haar collega Caroline van den Heuvel, wel handig is met bijvoorbeeld het elektronisch patiëntendossier kan weer tegen heel andere dingen aanlopen. ,,Het delen van een scherm tijdens een vergadering, hoe doe je dat?’’

Risico op fouten

Vijf afdelingen gaan als eerste aan de slag met de digicoaches. Van de verpleegafdeling orthopedie tot de kraamsuites en de buitenpolikliniek in Berkel en Rodenrijs. Van der Nol: ,,Op de verpleegafdeling houden de zorgassistenten de vochtbalans van patiënten bij op papier. Verpleegkundigen tikken deze gegevens over in het elektronische patiëntendossier tijdens de avond- of nachtdienst. Hierbij is het risico op fouten groter en het kan gebeuren dat een formulier kwijtraakt. Waarom dat zo gebeurt? Misschien uit angst alles door de war te gooien, of niet weten hoe het moet. Maar het kan natuurlijk efficiënter.’’

Is deze coronacrisis niet een lastige tijd om te leren en te veranderen? Voor wie druk is of vermoeid, kan dit juist voor extra frustratie zorgen. Van der Nol: ,,Alle afdelingen hebben zich vrijwillig aangemeld. Zij zien hier echt de voordelen van in. Het kan ook echt tijdwinst opleveren, zodat er uiteindelijk meer tijd voor de patiënten is.’’

Een van de grote vraagstukken in het ziekenhuis is privacy. Van den Heuvel: ,,Bij het beeldbellen op de corona-ic moet je bijvoorbeeld altijd opletten dat er niemand anders in beeld is.’’ Maar ook op sociale media is het steeds de vraag wat je wel of niet kunt delen. ,,Als blijkt dat dit een onderwerp is dat erg speelt, dan kunnen we daaraan extra aandacht geven.’’

Bron: AD

Datum: 22 februari 2021