AbcdeSIM, VirtualMedSchool

Ronald Nanninga, CEO van VirtualMedSchool, geeft het eerste voorbeeld: “Waar het in de luchtvaartindustrie heel normaal is dat je wordt getraind om de lucht in te gaan, is dat in de gezondheidsindustrie niet zo.” Een collega van Nanninga, spoedeisende hulparts dr. Stephanie Klein Nagelvoort-Schuit, werkzaam bij het Erasmus MC, kwam met het idee dokters en verpleegkundigen spelenderwijze kennis en ervaring bij te brengen. Hieruit ontstond AbcdeSIM, een online spoedeisende hulp met virtuele patiënten. Waar de innovatie drie jaar geleden begon als een project bij het Erasmus MC, wordt de innovatie nu ook in Engeland toegepast. Ook is VirtualMedSchool langs geweest in Washington om te kijken hoe de game in Amerika in de markt kan worden gezet. “Nederland is een leuke testmarkt, maar het geld wordt hier niet terugverdiend.” Het maken en implementeren van deze game(s) kost heel veel tijd en geld. Om deze reden is opschaling van de game naar het buitenland een belangrijk onderdeel van het verder ontwikkelen van deze innovatie. Ook moet er budget zijn om de game verder te blijven ontwikkelen na de lancering. “Er moet ook worden geïnvesteerd in het businessmodel dat erachter zit. Techniek is hierin slechts een hulpmiddel, de content is het belangrijkste”, aldus Nanninga.

Presentatie Ronald Nanninga: presentatie

VilDu?!, YipYip

Een geheel andere manier van Serious Gaming presenteert Paul Bierhaus, namelijk de app VilDu?!. “De app is ontwikkeld om seksueel misbruik bij kinderen bespreekbaar te maken”, legt Bierhaus, art-director en sound-designer bij YipYip, uit. In de app worden twee karakters, het kind en de dader, op een fictieve manier gepresenteerd. De handelingen die de karakters doen, kunnen op geheel eigen manier worden ingevuld door de speler. “Het geeft kinderen de mogelijkheid om op een non-verbale manier, desnoods schuilend achter hun iPad, op een speelse manier aan hun therapeut uit te leggen wat er is gebeurd.” VilDu?! won in 2017 de prijs voor de beste Serious Game en werd in 2018 genomineerd voor de Webby Awards. Op dit moment wordt er op de Universiteit Utrecht onderzoek gedaan naar de game om de effectiviteit van de game ook daadwerkelijk te kunnen gaan aantonen.

Presentatie Paul Bierhaus: presentatie

LSH010 Highlights

Bierhaus maakt plaats voor Caroline Giezeman, projectmanager van LSH010, die de nieuwe rubriek LSH010 Highlights presenteert. De rubriek is bedoeld om belangrijke events, prijzen, baanbrekende innovaties of nieuw gevestigde bedrijven in de regio in het zonnetje te zetten. Een van die nieuw gevestigde bedrijven is het Australische bedrijf IDE-group, een bedrijf dat grotere medtechbedrijven helpt hun productinnovaties te versnellen. Willem Mees van der Bijl, directeur van IDE Netherlands: “Iedereen die bezig is met innovatie loopt tegen dingen aan. IDE probeert de missende puzzelstukjes in te vullen om innovaties werkelijkheid te maken.” Van der Bijl wordt door Giezeman uitgenodigd om naast haar te komen staan. “Namens Life Science and Health 010 willen we jullie welkom heten in de stad met een uitreiking van een cornerstone. Dat je een mooie rol voor de Life Sciences and Health sector in Rotterdam mag gaan spelen”, aldus Giezeman.

Naast van der Bijl worden ook Sasja Heijman (Innovation Quarter) en Sharon Mullen (Rotterdam Partners) naar voren geroepen. Mede dankzij hen is het voor buitenlandse bedrijven mogelijk om zich in Nederland te vestigen en is het voor Nederlandse bedrijven mogelijk om in het buitenland te vestigen. Zo helpt Mullen Nederlandse bedrijven zich te vestigen in China en helpt zij internationale bedrijven met het vestigen in Nederland. Het doel: “Sharing expertise and creating new jobs”, aldus Mullen.

Verder deelde Caroline ook nog de agenda voor komende tijd:

LSH010 Mei maand

Trade mission China

Medical Delta Conference 16 april

Hacking Health – Young Medical Delta – 5 t/m 7 april

 

Analoge Serious Games

Nadat van der Bijl zijn cornerstone in handen heeft genomen, vertelt Inez Groen, serious game ontwikkelaar en auteur, over haar passie voor analoge (bord)spellen. “Persoonlijk ben ik dol op alles wat met spellen te maken heeft”, begint Groen. Groen betreurt het feit dat het aantal mensen met een schermverslaving groeiende is. “Analoge spellen brengen mensen bij elkaar. Bovendien is het een fantastisch excuus om tijd met elkaar door te brengen zonder te praten over ingewikkelde dingen.” Groen heeft een aantal analoge spellen meegebracht, waaronder Ria’s Escape Room, een spel waarin zorgmedewerkers leren hoe ze persoonlijke zorg kunnen leveren die bij de fictieve Ria past. “Door Ria’s Escape Room leer je wie Ria is, hoe Ria in het leven steekt, wat Ria gelukkig maakt en waar je het met Ria over kan hebben”, vertelt Groen, “Met behulp van analoge Serious Games kan er op een speelse manier kennis en ervaring op worden gedaan.”

Presentatie Inez Groen: presentatie

LSH010 ontbijt 28 maart 2019

Groovtube

Ook Ruud van der Wel, ademhalingstherapeut bij Rijndam Revalidatie, past het gebruik van spellen toe in de praktijk. “In 1993 ben ik elektronische muziekinstrumenten gaan gebruiken ter ondersteuning van de ademhalingstherapie die ik geef”, begint van der Wel. Van der Wel constateerde dat de standaard ademhalingsoefeningen als onwijs saai werden ervaren door zijn cliënten. Dit moest anders kunnen, vond hij. Hij bracht zijn passie voor muziek samen met zijn werk als ademhalingstherapeut. Hieruit ontstonden de Magic Flute en de Groovtube, elektronische muziekinstrumenten waarmee kinderen hun ademhaling op een speelse wijze kunnen oefenen. “Telkens dezelfde ademhalingsoefeningen houden kinderen niet vol. Zeker pubers niet. Met muziek doen ze dat wel. Muziek zorgt ervoor dat kinderen hun therapie zelfs leuk gaan vinden.”

Van der Wel demonstreert met Yasho, een van zijn cliënten, hoe de Groovtube werkt. Een plaatje van een giraffe verschijnt op het scherm. Yasho blaast op de Groovtube. De giraffe vervaagt. Een van de bolletjes op het scherm kleurt blauw: Yasho heeft goed geblazen! Er wordt enthousiast geklapt. “Bedankt Yasho voor de hulp”, zegt van der Wel, die glunderend van trots een hand legt op Yasho zijn schouder.

Van der Wel en Yasho sluiten gezamenlijk de game af. Yvonne Nesselaar, de moderator van het ontbijt, sluit het tweede, innovatie en leerzame LSH010 zorgontbijt van 2019 af.

Conclusie: serious games zijn zowel voor zorgprofessionals als voor patiënten/cliënten niet meer weg te denken en kunnen zowel op een analoge als op een digitale manier worden ingezet. Met behulp van serious games kan een zorgprofessional ervaring opdoen, of kan er spelenderwijze therapie worden verleend aan patiënten/cliënten!

Wilt u het volgende netwerkontbijt van LSH010 bijwonen? Meld u aan via https://www.lifesciencesandhealth010.nl/events/lsh010-ontbijt-20-juni-2019/.

Wilt u uw organisatie voordragen voor de LSH010 highlights of een presentatie? Mail naar info@lifesciencesandhealth010.nl.

Presentatie Ruud van der Wel: presentatie

Meer nieuws.

Alle nieuwsberichten
nieuws

10 woonvormen voor ouderen: omzien naar elkaar

Tussen thuis en het verpleeghuis zijn andere woonvormen nodig om langer thuiswonen voor ouderen mogelijk te maken. In dit artikel vind je 10 woonoplossingen voor senioren.

Lees meer
nieuws

Aafje geeft duurzame investeringen een kans

Zorgaanbieder Aafje wil in 2025 ‘energietransitie-proof’ zijn. Het blijft niet alleen bij woorden: dit jaar opende het duurzaam gerenoveerde De Vijf Havens. Ook nam Aafje een energiecoördinator in dienst.

Lees meer
nieuws

Zorg in Nederland neemt Kraamzorg Rotterdam over

Kraamzorg Rotterdam wordt onderdeel van Zorg in Nederland. Hiertoe hebben de partijen op 4 november een koopovereenkomst getekend. Tot Zorg in Nederland behoren onder meer ZiNkraamzorg en Kraamvogel.

Lees meer